NB Klubaften: Skibselektronik -Minikursus
04.04.2024 kl. 19.00 - 04.04.2024 kl. 22.00
NB Oasen
Beskrivelse

Aftenens kursus er en introduktion til elsystemet ombord. Vi kommer omkring alt det basale om elsystemet og giver dig forståelse for hvordan elsystemet kan forbindes på den mest optimale måde og hvordan det vedligeholdes bedst.

Vi starter med Introduktion til strøm, spænding og effekt, og hvorfor 12V til manges overraskelse kan være ”farligt”. Dernæst kikker vi lidt på de mange batterityper, fordele og ulemper, og hvordan de bedst lades op Et andet vigtigt emne især for ”gør det selv” folket men også for bådejere i almindelighed er kabellængder og -tykkelser samt kabelsko og hovedafbrydere.

Et af de vigtigste emner er sikringer og hvor de monteres samt valg af den rette størrelseDer er talrige eksempler på der mangler sikringer i lystbådsinstallationer, og især hvor bådejeren evt. sammen med gode venner har installeret nyt el og elektronik.

Endelig er det planen at vi når omkring eltavlen og dens opbygning med kontakter, sikringer og samleskinner eller busbars om man vil.

Såfremt et eller flere medlemmer ønsker at gå mere i dybden kan man booke Lars til et kursus der er tilpasset dem der ønsker det. Der aftales direkte med Lars.